Alla inlägg under september 2011

Av Persdotter - 25 september 2011 07:02

En ruggig och kall morgon, eller det var de när jag tog Tyzon på morgon rundan ungefär vid 6. Skönt att komma ut lite, bara han och jag faktiskt. Man har ju faktiskt saknat att kunna skutta omkring och busa med honom. Tur man har Nin som har busat åt en när man inte har kunnat eller orkat, men nu är man påväg tillbaka igen  Så skönt så. Jag har tänkt på en sak med förlossningen och tiden efter, visst de känns att föda barn (är ju inte smärtfritt precis) men om jag får välja så tycker jag nog att tiden efter var värst! Kunde knappt gå på toa, knappt sitta, knappt gå, knappt ligga, så fort jag rörde mig så hade jag fruktansvärt ont. Men lätt att jag kan göra om det igen!  


Tvättstugan och städa idag, jippie! Visst städade igår men i och med att vi har Tyzon så dammsuger jag helst varje dag och torkar golven varannan. Men de spelar egentligen ingen roll hur mkt jag dammsuger m.m hundhåren finns ju överallt. Dammsuger till och med våra sängar (även Stellas) för att slippa hundhåren. Jag längtar dock INTE till Tyzon ska bli av med vinterpälsen!! Man kanske borde ha skaffat en naken hund ist?! Usch, nej! Ska man ha hund så ska de vara en riktig hund, ingen liten lurvig råtta!

Om vädret tillåter så blir det utflyckt till Wämöparken med familjen idag, grilla korv m.m Ska bli kul att träffa Styvsyster och hennes barn igen, var ju ett tag sedan, sen kommer ju självklart Stellas moster m. familj och Morfar med sambo  Mys!! Ska försöka ta lite fina foton när jag är där ute, får hoppas på fint väder!


Nu blir det att fylla på kaffemuggen och ta en cigg! Sen blir det mys med världen finaste dotter 


Puss & Kram / Persdotter

Av Persdotter - 4 september 2011 17:44

Har inte bloggat på ett bra tag, inget internet och sen har jag väl inte haft orken eller tiden till det heller. Men nu sitter jag äntligen här och har väl en massa som jag kan skriva om. Tex. som att idag är det den 4:e september, den dagen som Stella var beräknad. Men mitt troll ville ut lite tidigare, 17:e augusti för att vara exakt. Men tänkte iaf skriva om hur dagen såg ut den 17:e augusti, inte kanske för att det är någon som är intresserad utav det men men....


Det började iaf med att jag vaknade kl.4 på onsdags morgonen den 17:e och behövde kissa, gick på toa och då gick slemproppen. Ringde in till förlossningen, de frågade om jag hade någon sammandragning, jag kände efter och visst de spände lite men inte allt för mkt. Så jag sa till dem att jag inte hade några sammandragningar och kunde gå och lägga mig igen.

Jag vaknade sedan vid halv 8 av mitt alarm, kände då att jag hade ungefär som svag mensvärk. Ringde Mor och berättade, svaret blev:

- Hon kommer nog att komma denna veckan 

Inget mer med de, jag tog bussen in till stan och gick till tandläkaren. Nu hade "mensvärken" tilltagit så de var inte allt för lätt att ligga i tandläkarstolen men "mensvärk". Tror att hela undersökningen tog 10min och sen traskade jag ner till min Mors jobb. Där nere satt jag i några timmar, åt räkmacka och andades mellan varven.

Vid 12 så kom Mr and Mrs Snutt och hämtade mig, vi hade bestämt dagen innan att vi skulle sätta igång och flytta ner resten som fanns kvar i den gamla lägenheten ner till den nya. Det var ungefär nu som jag fick riktiga värkar, smärta i ryggslutet. Jag och Mrs Snutt satt i den nya lägenheten och packade min BB väska, jag hade ju inte gjort det i och med att Stella skulle ju inte komma förrens den 4:e september egentligen. Började få riktigt ont och bestämde mig att jag skulle in i dusch, där var jag fram till vi åkte in till förlossningen. Mrs Snutt var med mig hela tiden, klockade mina värkar och hämtade vatten m.m Medans jag och Mrs Snutt hade bosatt oss på toaletten så sprang alla karlar runt och flyttade grejer hit och dit. När jag väl ligger där inne och ha som ondast, vem plingar på då? Jo en av fastighets skötarna!! Just då skulle han in och byta dörr i lägenheten. Sen mitt i allt så kommer min far och ska visa en fin overall som han har köpt.

Far: - Har du ont? (säger han lite retfullt)

Jag: - Vad tror du själv?

Far: - Jaja, men hon kommer inte komma idag ändå (om han visste vad han skulle få äta upp de orden sen)

Mc Dreamy ringer till förlossningen när det är 8 minuter mellan värkarna, vi får fortsätta stanna hemma. Men när det helt plötsligt är 3 min mellan värkarna så köp Mr and Mrs Snutt oss till förslossningen.

Väl inne på förlossningen så visar dom in oss i ett undersökningsrum, inte ett förlossningsrum utan ett undersökningsrum. Barnmorskan berättar att de har fullt och att vi var det sista paret in, med andra ord fick dom hänvisa till andra sjukhuset. Barnmorskan kolla hur öppen jag är, 7cm!! Jag får sedan bada och akupunktur i en timme (akupunkturen hade jag dock inte behövt för det hjälpte inte ett smack). Jag började känna att de började trycka på där bak så vi blev invisade till ett förlossningsrum. När jag står där inne, eller rättare sagt hänger över en gå stol hör jag hur min Mor pratar ute i korridoren, jag skriker på henne och hon kommer in. Har nog aldrig varit så otroligt glad att se min Mor som den gången. Barnmorskan kollar ännu en gång för att se hur öppen jag är, 9cm och då går vattnet! De berättar hur jag ska använda lustgasen och sedan på 7 krystvärkar så var lilla Stella född, 18.25 Jag får upp henne på bröstet och hon är lite blå, skriker inte allt för mkt. Efter en liten stund är hon fortf blå så undersköterskan och Mc Dreamy springer ut med henne. De berättar om och om igen att det inte är någon fara med henne, hon behöver bara lite hjälp med att andas. Sagt det innan och säger det igen, är så otroligt glad att Mor var med på förlossningen! Under tiden som Stella är iväg kommer de nog in 3 olika människor som berättar om hur de går för Stella, allt är bra, hon behöver bara lite extra luft m.m

Efter 20min så kommer Mc Dreamy in med Stella i famnen, hon är det finaste som jag någonsin sett. 3020g och 50cm lång.

Jag får ju inte glömma de smaskiga detaljerna, nej jag valde att INTE titta på moderkakan och nej jag sprack inte  Enbart lite skrapsår som jag valde att få sytt. Efter att Barnmorskan var klar med mig fick hon rusa till nästa förlossning, med andra ord så var det fullrulle hela kvällen! Att få den där föräldrar fikan tog ju ett par timmar med eftersom dom hade fullt på förlossningen, vid 10 så fick vi fikan och vid 11 så var vi uppe på BB där vi fick ett eget rum!

Just det, de glömde jag skriva med. 20 min efter förlossningen så vänder jag mig mot Mc Dreamy som har Stella i famnen och säger:

- Lätt att jag kan föda en till! Detta kan jag göra fler gången 

Så nej JAG tyckte inte att de gjorde ont, visst de spände men de gjorde inte ont!


Plus att om jag hade tyckt att det hade gjort SKIT ONT så är det ändå värt de!

Jag har inte fattat det riktigt än om jag ska vara ärlig, jag är Mamma! Stella låg i min mage, hon har växt där inne. Nää helt sjukt!

Hon är iaf det finaste som jag någonsin har gjort 


     Världens finaste prinsessa  

Ovido - Quiz & Flashcards